Štúdia Concept CLA Class – elektrická budúcnosť značky Mercedes-Benz

4. 9. 2023

Stuttgart/Mníchov. Štúdia Concept CLA Class predstavená na autosalóne IAA Mobility 2023 v nemeckom Mníchove ponúka pohľad blízky sériovej podobe na pripravovanú rodinu vozidiel, ktorá je vstupnou bránou do sveta Mercedes-Benz. Na ceste do nového elektrického a digitálneho veku predstavuje víziu spoločnosti pozdvihnúť túto dôležitú triedu vozidiel na základe dlhodobej stratégie portfólia. Estetika exteriéru štúdie navrhnutá na pripravovanej platforme modulárnej architektúry Mercedes-Benz (MMA), predstavuje ikonický dizajn a dynamický výkon. Interiér sa však zameriava na zákaznícky zážitok s výnimočným komfortom a pohodlím v súvislosti s elektrickou a digitálnou budúcnosťou.

  • Definuje triedu: pozdvihnutie elektrického zážitku s novou rodinou modelov
  • Elektrický „hypermiler“ (rekordér v spotrebe) je novým „jedno-litrovým vozidlom” vďaka vynikajúcej účinnosti dosiahnutej technologickým prenosom zo štúdie VISION EQXX 
  • Hnacie ústrojenstvo novej generácie s dojazdom viac ako 750 kilometrov (WLTP)[1] a spotrebou približne 12 kWh/100 km 
  • 800 V pre vysokú elektrickú účinnosť a rýchle nabíjanie až 400 kilometrov za 15 minút
  • Energetické úsporné LED svetlá s animovaným vzorom hviezd v kombinácii s panoramatickou strechou 
  • Nový Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) využíva superpočítače a umelú inteligenciu na podporu novej úrovne personalizácie, bezpečnosti, pohodlia a automatizovaného jazdenia 
  • Rozpoznávanie prítomnosti osôb (CPD): sofistikovaná bezpečnostná funkcia znižuje riziko náhodného ponechania malých detí vo vozidle počas horúcich dní
  • Modulárna architektúra Mercedes-Benz (MMA) znižuje CO2 v hodnotovom reťazci o viac ako 40 percent 

 

„Concept CLA Class je predzvesťou úplne nového, plne elektrického segmentu vozidiel. Portfólio bude pozostávať zo štyroch nových modelov – štvordverového kupé, Shooting Brake a dvoch SUV – pričom každý z nich bude mať výrazne zvýšenú úroveň produktu. Táto nová modelová rodina je inšpirovaná generáciou zákazníkov, ktorí oceňujú nezameniteľný pocit zo značky Mercedes-Benz a oceňujú rozsiahlu výbavu, viac pohodlia a bezpečnosti ako aj najnovšie technológie a dôsledne implementované hodnoty trvalej udržateľnosti. Concept CLA Class prichádza ako hypermiler je „jedno-litrovým vozidlom“ elektrickej éry s dojazdom viac ako 750 kilometrov podľa WLTP1 a spotrebou energie na úrovni 12 kWh/100 km. Vďaka svojej platforme MMA ponúka náhľad na prvú, kompletne nanovo vyvinutú rodinu vozidiel Mercedes-Benz, ktorej cieľom je realizovať našu Ambíciu 2039. Zameriavame sa pritom na dosiahnutie bilančnej uhlíkovej neutrality naprieč celým hodnotovým reťazcom v rámci nášho autoparku nových vozidiel do roku 2039.”

Ola Källenius, generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Group AG

Vedúce postavenie v oblasti technológií je zreteľné v základoch platformy MMA, ako je napríklad systém elektrického pohonu novej generácie, ktorého cieľom je dojazd viac ako 750 kilometrov (WLTP) [2]. Modulárna architektúra Mercedes-Benz (MMA) je prvá elektrická platforma navrhnutá pre rodinu štyroch vozidiel, ktorá zahŕňa rôzne typy karosérie. Má zohrať významnú úlohu pri urýchlení nábehu elektrického autoparku Mercedes-Benz. Ako základná súčasť širšej elektrickej stratégie pomôže spoločnosti dosiahnuť jej ambiciózne ciele. Všetky vozidlá založené na platforme MMA sú vyvíjané v súlade s filozofiou značky Mercedes-Benz „bezpečnosť v skutočnom živote“ (Real Life Safety). Mercedes-Benz už desaťročia stanovuje bezpečnostné štandardy a sleduje víziu jazdy bez nehôd. 

Nový operačný systém „MB.OS“ pritom tvorí základ jedinečného používateľského rozhrania a zážitku (UI/UX) prostredníctvom superobrazovky MBUX odvodenej od inovatívneho displeja vo VISION EQXX s pokročilou grafikou v reálnom čase. Concept CLA Class sa vyznačuje použitím trvalo udržateľných materiálov v celej svojej štruktúre a interiéri. Spektrum siaha od ocele s takmer nulovými a hliníka so zníženými emisiami CO2 až po trvalo udržateľnú výrobu a spracovanie kože či ozdobné prvky vyrobené z papiera. Koncepčné vozidlo tak predstavuje prístupnú interpretáciu túžby pre mladistvý a dynamický globálneho trhový segment.

 

„Technológia, ktorá tvorí základ Concept CLA Class, predstavuje úplne nový prístup pre Mercedes-Benz a zahŕňa mnohé poznatky z nášho prelomového technologického programu VISION EQXX. Naši inžinieri napríklad maximalizovali efektivitu znížením strát v 800 voltovom systéme elektrického pohonného systému. Vyznačuje sa tiež inovatívnou chémiou článkov akumulátora, ako aj vysokou úrovňou integrácie akumulátora umožňujúcou vynikajúcu hustotu energie. Som presvedčený, že platforma MMA nám umožní ponúknuť našim zákazníkom v tomto segmente trhu kombináciu výkonu, trvalej udržateľnosti, bezpečnosti a pohodlia, ktorá definuje triedu, spolu s vynikajúcim digitálnym zážitkom.“

Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, výkonný technický riaditeľ

 

Concept CLA Class: prehľad hlavných bodov

#DefiningClass: stanovuje štandard pre lepší zážitok už od roku 1886 založený na krásnom dizajne a inovatívnej technológii. 

#MercedesModularArchitecture: vysoko flexibilná a pokročilá platforma predstavuje ďalší krok do elektrickej budúcnosti Mercedes-Benz.

#NextGenerationDrivetrain: pokročilé riešenia v oblasti efektivity vrátane meniča z karbidu kremíka a chémie článkov akumulátora s anódou z oxidu kremičitého pre vynikajúcu hustotu energie. Pohonná jednotka z vlastného vývoja, ktorá poskytuje až 93-percentnú energetickú účinnosť od akumulátora po kolesá pri jazde na dlhé vzdialenosti.

#750km: nová úroveň efektivity s najlepším dojazdom vo svojej triede. 

#Efficiency: elektrický „hypermiler“ (rekordér v spotrebe) je novým „jedno-litrovým vozidlom“ so spotrebou 12 kWh/100 km.

#Charging: 800 V konfigurácia umožňuje rýchle nabíjanie až do 400 kilometrov za 15 minút

#IconicElements: Progresívna nová interpretácia emotívnych, ikonických motívov definuje novú tvár vstupu do sveta značky Mercedes-Benz. 

#Enlightening: kreatívne využitie LED osvetlenia a animácií ako signál elektrifikácie a digitalizácie.

#VISIONEQXX: poznatky z technologického programu definujúceho trendy, posúvajú mnohé inovácie o krok bližšie k sériovej výrobe. 

#MBOS: proprietárna architektúra chip-to-cloud pozdvihuje zákaznícky zážitok o novú úroveň personalizácie, bezpečnosti, pohodlia a automatizovaného jazdenia. 

#MBUXSuperscreen: grafika v reálnom čase poháňaná Unity Game Engine, ktorá bola po prvý raz predstavená vo VISION EQXX, oživuje obrazovku s pohlcujúcimi svetmi.

#ChildPresenceDetection: na MB.OS založená sieť pozostávajúca z viac ako 20 systémových rozhraní prináša sofistikovaný bezpečnostný systém zameraný na predchádzanie tragickým nehodám.

#Personalisation: používateľské rozhranie/používateľský zážitok poskytuje zážitok digitálneho luxusu prispôsobený potrebám zákazníkov prostredníctvom umenia, zábavy a pokročilej pohlcujúcej grafiky.

#HyperAnalogue: spojenie analógového a digitálneho sveta nanovo definuje známe ikonické formy s cieľom vytvoriť plynulý prechod používateľského zážitku.

#Ambition2039: prvá, kompletne nanovo vyvinutá rodina vozidiel Mercedes-Benz, ktorej cieľom je realizovať našu Ambíciu 2039 a znížiť tak emisie CO2 v hodnotovom reťazci o viac ako 40 percent v porovnaní s predchádzajúcou architektúrou. 

#SustainableMaterials: od papiera k bambusu – interiér vozidla Concept CLA Class dláždi cestu používaniu inovatívnych nových materiálov.

#Decarbonise: pokroky v dodávateľskom reťazci ocele a hliníka vrátane recyklovaného obsahu a využívania obnoviteľných energií majú za cieľ spoločne ušetriť približne 400 kg emisií CO2 na vozidlo.

 

Systém elektrického pohonu MMA – vyvinutý pre elektrickú efektívnosť 

  • Hnacie ústrojenstvo z vlastného vývoja ďalšej generácie pre výnimočnú efektívnosť
  • Elektrický hypermiler so spotrebou približne 12 kWh/100 kilometrov nanovo definuje „jedno-litrové vozidlo“
  • Dve pokročilé chémie článkov – vrát. anódy z oxidu kremičitého, ktorá zaisťuje vynikajúcu hustotu energie
  • 800 V systém maximalizuje efektívnosť aj výkon a zároveň znižuje čas nabíjania 

Ako prvé vozidlo vyvinuté na úplne novej elektrickej platforme Mercedes-Benz MMA dláždi Concept CLA Class cestu pre technológiu elektrického pohonu novej generácie, ktorá bude základom sériovo vyrábaného modelu. S predpokladaným dojazdom viac ako 750 kilometrov (WLTP)[3] má tento elektrický pohon značný náskok, čím nastavuje štandard vo svojej triede. To predstavuje pozoruhodnú spotrebu energie na úrovni približne 12 kWh/100 kilometrov, vďaka čomu je Concept CLA Class „jedno-litrovým vozidlom“ elektrickej éry. 

Nové interne vyvinuté hnacie ústrojenstvo, ktoré je priamo odvodené od prelomového systému elektrického pohonu vo VISION EQXX, zahŕňa 800 V elektrickú architektúru kombinovanú s akumulátorom s výnimočnou hustotou energie a mimoriadne účinnou elektrickou pohonnou jednotkou. V rámci Concept CLA Class je hnacie ústrojenstvo konfigurované na športový náhon na zadné kolesá. Vďaka modulárnej konštrukcii je však vhodné aj pre vozidlá s náhonom 4x4. Vyspelé hnacie ústrojenstvo novej generácie, ktoré debutuje v rámci Concept CLA Class, je škálovateľné tak, aby vyhovovalo aj iným prípadom použitia vrátane iných segmentov vozidiel.

Vysokovoltový akumulátor

Inovatívny systém akumulátorov vyvíjaný pre platformu MMA je založený na vysoko modulárnej architektúre. Zákazníci si môžu vybrať z dvoch rôznych chémií článkov. Špičkový variant má anódu s obsahom oxidu kremičitého, ktorá zaisťuje vynikajúcu hustotu energie. Základný variant je zas na čele segmentu vďaka použitiu článkov typu lítium-železo-fosfát. Samotný akumulátor má pozoruhodne malý celkový objem. V prvom rade, moduly jeho článkov sú pripevnené lepidlom a nie skrutkami. Výsledná štruktúra je nielen ľahšia ako konvenčná konfigurácia akumulátora; ale zároveň aj tuhšia, čo ponúka výhody v oblasti bezpečnosti pri náraze. 800 V konfigurácia okrem toho zaisťuje vysokú úroveň elektrickej výdrže v kompaktnom balení a zároveň sa vyznačuje nižšími požiadavkami na chladenie. Vysokovoltová konfigurácia tiež umožňuje vysokovýkonné jednosmerné nabíjanie výkonom 250 kW, ktorým možno zvýšiť dojazd až do 400 kilometrov za 15 minút.

Jednotka elektrického pohonu Mercedes-Benz (MB.EDU)

Ľahká, výkonná a kompaktná: nová a vysoko účinná jednotka MB.EDU z vlastného vývoja, ktorej súčasťou je motor, prevodovka a výkonová elektronika, bola vyvinutá kompletne interne. Táto jednotka definujúca triedu založená na modulárnej koncepcii je prvou z rodiny pohonných jednotiek navrhnutých tak, aby spĺňali široké spektrum požiadaviek na výkon naprieč množstvom modelových radov. Synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 175 kW je spárovaný s dvojstupňovou prevodovkou. Vysokovýkonná výkonová elektronika zahŕňa riadenie motora a prevodovky v jedinom procesore a je vybavená meničom z karbidu kremíka, výsledkom čoho je mimoriadne efektívne využívanie energie. To odráža vysoký stupeň funkčnej integrácie v rámci MB.EDU, čo vedie ku kompaktnému celkovému balíku s hmotnosťou menej ako 110 kilogramov. Extrémne vysoká energetická účinnosť až do 93 percent od akumulátora po kolesá počas jázd na dlhé vzdialenosti vďačí starostlivej minimalizácií strát v celom systéme.

Elektrický pohonný systém MMA zvyšuje trvalú udržateľnosť

Synchrónny motor s permanentnými magnetmi v rámci jednotky elektrického pohonu Mercedes-Benz (MB.EDU) má výrazne nižší – takmer 0 percent - podiel ťažkých vzácnych zemín v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Pokiaľ ide o akumulátory, nový elektrický pohonný systém MMA sa výrazným spôsobom posúva vpred v oblasti klimaticky neutrálnej výroby. Bilančne uhlíkovo neutrálna je nielen výroba článkov, ale aj katód. To umožní spoločnosti znížiť uhlíkovú stopu článkov o 40 percent. Ďalšie zníženie emisií sa dosiahne využívaním obnoviteľnej energie pri výrobe a spracovaní surovín. 

Obojsmerné nabíjanie 

Premena vozidla na akumulátor energie pre domácnosť: Concept CLA Class ponúka aj pohľad do budúcnosti prepojenia elektrických vozidiel a energetickej siete. Obojsmerné nabíjanie založené na softvéri a hardvéri ukazuje, ako vedúce postavenie v technológii definujúce triedu otvára nový potenciál pre zákazníkov aj poskytovateľov energie. Po pripojení ku kompatibilnej obojsmernej nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom sa vozidlo stane akumulátorom energie, ktoré môže napríklad ukladať solárnu energiu na neskoršie použitie. Najdôležitejšie je, že môže slúžiť aj ako zdroj elektriny, a to buď ako vozidlo – domácnosť (Vehicle-to-Home; V2H) alebo vozidlo – elektrická sieť (Vehicle-to-Grid; V2G). Používanie obojsmerného nabíjania môže podliehať špecifickým trhovým podmienkam v súvislosti s legislatívou a požiadavkami dodávateľov energie. 

Jedným z príkladov V2H je poskytovanie záložného napájania v prípade výpadku elektriny, zatiaľ čo využitie V2G zahŕňajú pomoc pri vyrovnávaní špičiek a poklesov v elektrickej sieti alebo dokonca obchodovanie so zelenou elektrinou na otvorenom trhu. Inteligentný systém obojsmerného nabíjania zaisťuje vo všetkých situáciách dostatočné nabitie vozidla na uspokojenie potrieb zákazníkov v určených časoch odjazdu. Prostredníctvom možnosti obojsmerného nabíjania v domácnosti plní Mercedes-Benz túžbu mnohých zákazníkov spojiť vlastnú individuálnu mobilitu s trvalo udržateľnejším spôsobom života.

Prenos technológie zo štúdie VISION EQXX do Concept CLA Class

  • Vysokovoltový elektrický pohonný systém a tepelné čerpadlo poskytujú vynikajúcu účinnosť definujúcu triedu
  • Ďalšia implementácia ocenenej bionickej optimalizácie odlievaných komponentov 
  • Prístup „inside-out development“ podporovaný pokročilými digitálnymi simulačnými technikami

Pri realizácii vízie budúcnosti Mercedes-Benz v tomto segmente inžinieri naďalej čerpajú z mnohých cenných zistení z pôvodného elektrického rekordéra v spotrebe Mercedes-Benz, VISION EQXX, ktorý aj naďalej nastavuje technologický štandard pre túto triedu vozidiel. Okrem superobrazovky MBUX s technológiou mini-LED s tisíckami zón lokálneho stmievania, tieto poznatky siahajú od opatrení v oblasti elektrického pohonu a tepelnej účinnosti cez ľahkú konštrukciu dosiahnutú bionickou optimalizáciou až po použitie trvalo udržateľných materiálov. 

Technologický program VISION EQXX bol koncipovaný tak, aby posúval hranice a mal okamžitý vplyv na sériovú výrobu. Elektrický pohonný systém novej generácie (zahŕňajúci elektromotor, prevodovku a výkonovú elektroniku) je teda priamo odvodený od vysoko účinnej jednotky vo VISION EQXX a obsahuje novú generáciu karbidov kremíka vo výkonovej elektronike. Vysokovoltový akumulátor taktiež využíva rovnaké princípy funkčnej integrácie a uskladnenia článkov na dosiahnutie mimoriadne vysokej hustoty energie. Ďalším inovačným transferom je zdokonalené tepelné čerpadlo, ktoré svojou účinnosťou zapôsobilo už v programe VISION EQXX. Oproti iným automobilovým tepelným čerpadlám na trhu vyniká v tom, že teplo na vykúrenie interiéru Concept CLA Class nezískava len z hnacieho ústrojenstva, ale aj z okolitého vonkajšieho vzduchu, a to aj pri teplotách pod nulou. Spolu s inteligentnou prevádzkovou stratégiou môže tepelné čerpadlo výrazne prispieť k elektrickému dojazdu počas chladného zimného počasia minimalizovaním použitia prídavného vykurovania. 

Bionické inžinierstvo bolo významnou súčasťou vývojového programu VISION EQXX. Názov Mercedes-Benz BioniCast sa vzťahuje na konštrukčné odliatky vyrobené podľa prírodných princípov. Tento priekopnícky digitálny prístup už získal prestížne priemyselné ocenenia, pretože spoločnosť zavádza jeho implementáciu do sériovej výroby. Množstvo komponentov platformy MMA bolo optimalizovaných pomocou týchto techník. Medzi konkrétne príklady patrí konzola zadnej nápravy, konzola akumulátora a podvozkové komponenty.

Použitie techník digitálneho inžinierstva bolo kľúčovým prvkom v rýchlosti a efektívnosti vývojového programu VISION EQXX. „The Mercedes-Benz World of Digital Twins“ predstavuje ďalekosiahlu stratégiu prechodu na prístup „fyzický nasleduje digitálny“ vo všetkých aspektoch vývoja aj mimo neho. Concept CLA Class a platforma MMA sú navrhnuté v súlade s touto stratégiou. Táto skutočnosť podporila radikálny „vývoj zvnútra von“ aplikovaný v rámci Concept CLA Class. Techniky virtuálnej simulácie umožnili dizajnérom a inžinierom zamerať sa ešte viac na perspektívu zákazníka v rámci neustáleho zlepšovania.

MB.OS – digitálny základ pre Mercedes-Benz 

  • Proprietárna architektúra chip-to-cloud pozdvihuje zákaznícky zážitok prostredníctvom softvérovo riadených inovácií
  • Každé vozidlo na platforme MMA prichádza so superpočítačom, ktorý integruje umelú inteligenciu a strojové učenie
  • Pokročilé asistenčné systémy pre vodiča podporované aktualizáciami vzduchom

Vízia pre Mercedes-Benz zajtrajška nanovo definuje samotné vozidlo a povyšuje ho nad rámec jeho úlohy dopravného prostriedku, na asistenta alebo spoločníka. Stáva sa centrom zábavným a hier, zónou produktivity, súkromnou oázou, dokonca súčasťou serverovej farmy a energetickej siete – neoddeliteľnou súčasťou života. Na dosiahnutie tejto vízie využívaním plného potenciálu súčasných a budúcich softvérovo riadených inovácií vyvíja Mercedes-Benz svoj vlastný operačný systém MB.OS. Táto proprietárna architektúra chip-to-cloud predstavuje pre spoločnosť úplne nový prístup a bude do značnej miery skrytým, no zároveň určujúcim aspektom všetkých jej budúcich vozidiel. Jadrom MB.OS je oddelenie hardvéru a softvéru, ako aj zrýchlenie a lepšie prispôsobenie vývoju softvéru. To podporuje neustále zavádzanie inovácií do vozidiel, výsledkom čoho je lepší produkt pre zákazníkov. Proprietárny systém vyvinutý interne v rámci úzkej spolupráce s poprednými partnermi poskytuje spoločnosti slobodu a flexibilitu pri inováciách, ako aj schopnosť konať rýchlo a efektívne. 

Pripravovaná platforma MMA bude ako prvá pracovať výlučne na MB.OS. Concept CLA Class je ochutnávkou toho, čo to bude znamenať pre zákazníkov. Na zdôraznenie ústrednej úlohy, ktorú zohráva MB.OS pri formovaní zákazníckeho zážitku, ponúka interiér predvádzaného vozidla jeho pozoruhodnú vizualizáciu cez osvetlené okno. Komplexnú mnohostrannú architektúru tu reprezentuje jeden z jeho mnohých hardvérových komponentov, vysokovýkonný vodou chladený čip od partnera NVIDIA. Toto silné partnerstvo pomôže vybaviť každé vozidlo postavené na platforme MMA superpočítačom. MB.OS využíva umelú inteligenciu a strojové učenie poháňané najnovšou generáciou čipov a systémov na čipoch (SoC) a je podporovaný pokročilými snímačmi a inteligentným cloudom Mercedes-Benz.

Pokročilá superobrazovka MBUX prináša novú úroveň personalizácie dosahovanú grafikou v reálnom čase

MB.OS pozdvihuje rodinu vozidiel na vstupnej bráne k značke Mercedes-Benz prostredníctvom softvéru a umelej inteligencie (AI): jedným z príkladov je jedinečné používateľské rozhranie/používateľský zážitok prispôsobený nielen vozidlu, ale aj individuálnym preferenciám zákazníka. Spája pokročilú trojdisplejovú superobrazovku MBUX v rámci Concept CLA Class s okolitým svetlom a zvukom, aby poskytla vodičovi a spolujazdcovi pohlcujúci luxusný zážitok, ktorý je pre túto triedu vozidiel bezprecedentný. Ambientné štýly s množstvom motívov pre všetky tri obrazovky ponúkajú ďalšiu úroveň prispôsobenia, zatiaľ čo virtuálny asistent podporuje používateľov informáciami a návrhmi. 

Vďaka pokročilej grafike v reálnom čase poháňanej Unity Game Engine, rovnako ako v prípade VISION EQXX, superobrazovka MBUX ožíva. Združený prístroj sa prispôsobí potrebám používateľa vrátane úrovne asistencie vodiča. Inteligentný systém pritom komunikuje nielen s údajmi a do intuitívneho dialógu začleňuje tvary a svetlo. Vodič tak má jasný prehľad o všetkých relevantných informáciách bez toho, aby bol zahltený nepotrebným obsahom. Od dynamického virtuálneho kokpitu, ktorý pomáha optimalizovať štýl jazdy pre maximálny dojazd, až po 3D navigáciu s integrovanými informáciami o bodoch záujmu, má vodič k dispozícii všetko čo potrebuje a kedy to potrebuje. 

Používatelia si tiež môžu vytvoriť svoj vlastný osobný priestor s nádherne zobrazenými pohlcujúcimi svetmi. Rozsiahle možnosti prispôsobenia prostredníctvom dynamického digitálneho vzhľadu rozhrania im umožňujú v okamihu individualizovať svoje zážitky a sebavyjadrenie. Krištáľovo čisté rozlíšenie a živé znázornenie farieb majú za následok celkový efekt, ktorý posúva superobrazovku MBUX za hranice displejov vo vozidle a vytvára multimediálny zážitok. O zábavu sa stará rozsiahla integrácia špičkových aplikácií poskytovateľov tretích strán. Okrem toho funkcia MBUX Collectibles umožňuje vytvorenie súkromnej umeleckej galérie, v ktorej si používatelia môžu vybrať svoje umenie zo zbierky spravovanej značkou Mercedes-Benz. MB.OS okrem toho do tejto novej rodiny vozidiel prináša špičkovú zábavu pre cestujúcich s radom možností streamovania videa od poskytovateľov tretích strán, ktoré sú počas jazdy dostupné iba pre cestujúcich. Početné úrovne bezpečnosti vrátane technológie sledovania očí zaisťujú, že vodič nebude rozptyľovaný.

Concept CLA Class na úrovni SAE-Level-2 vďaka LiDARu

Ako pri všetkých technických inováciách, spoločnosť posudzuje tie v rámci štúdie Concept CLA Class podľa ich prínosu k vízii Mercedes-Benz o jazdení bez nehôd. Rozsiahle asistenčné a bezpečnostné systémy pre vodiča vyvíjané pre platformu MMA umožňujú napríklad čiastočne automatizovanú jazdu (úroveň SAE 2) prakticky na všetkých druhoch ciest, aby pomohli vodičovi pri zmene jazdného pruhu na viacprúdových cestách, automaticky manévrovali pri parkovaní alebo vyparkovaní z tesných medzier na zaparkovanie a zabránili alebo znížili závažnosť kolízií v čoraz väčšom počte situácií.

Systémy automatizovaného jazdenia vo vozidlách založených na platforme MMA ponúknu najlepšiu asistenciu vodiča vo svojej triede. Platforma MMA je predzvesťou rozsiahlej súpravy snímačov, ktorá udržuje vedúce postavenie značky Mercedes-Benz v tejto oblasti. Okrem viacerých kamier poskytujúcich pohľad na okolie, širokouhlý pohľad a telepohľad obsahuje základná súprava aj celý rad radarových a ultrazvukových senzorov.

Budúce aplikácie SAE 2 sú pripravené aj na použitie technológie snímania doplnenej o LiDAR, aby spĺňali napríklad náročné požiadavky komplexnosti a bezpečnosti mestskej premávky. Tieto výkonné snímače umožnia zákazníkom v tomto segmente vybaviť svoje vozidlo širokou škálou funkcií SAE 2. Tie bude možné vylepšiť aktualizáciami vzduchom aj po kúpe vozidla. Znamená to tiež, že Mercedes-Benz bude môcť neustále vylepšovať existujúce systémy a sprístupňovať ich zákazníkom (berúc do úvahy miestne legislatívne rámce), čím zaistí, že ich vozidlá zostanú na čele inovácií v rámci segmentu. Softvér MB.OS a jeho výpočtový výkon sú vo všeobecnosti pripravené na upgrade systému na stupeň SAE 3. To platí pre vozidlá vybavené rozsiahlou senzorikou vrátane LiDARu a redundancií pre dôležité systémy vozidla.

Pokročilý systém rozpoznávania prítomnosti osôb

Ďalšia výhoda architektúry MB.OS: schopnosť umožniť extrémne vysoký stupeň sieťového prepojenia systémov vozidla, snímačov a aktuátorov uľahčuje značke Mercedes-Benz vývoj a implementáciu sofistikovaných bezpečnostných funkcií. Jedným z príkladov je nový systém rozpoznávania prítomnosti osôb (CPD). Je navrhnutý tak, aby znížil riziko náhodného ponechania malých detí vo vozidle počas horúcich dní – a s tým spojené, niekedy tragické následky. 

udúci systém je založený na sieti viac ako 20 systémových rozhraní. Aktivácia nastáva, keď sa zistí prítomnosť dieťaťa vo vozidle na základe jeho charakteristického vzoru dýchania. Na to určené senzory sú také citlivé, že dokážu dokonca detegovať jemné dýchanie spiaceho novorodenca. Kamery zároveň dokážu zistiť prítomnosť dospelej osoby, napríklad na sedadle spolujazdca. Ak systém zistí, že dieťa je v zaparkovanom vozidle samo, upozorní vodiča hneď po vypnutí motora. Ak vodič vystúpi a zamkne vozidlo, spustí sa proces eskalácie. Systém odosiela správy do chytrého telefónu v pravidelných intervaloch za predpokladu, že vozidlo a chytrý telefón sú prepojené s rovnakým účtom Mercedes me.

Systém zároveň monitoruje aj teplotu v interiéri vozidla. Ak prekročí kritický bod, spustí sa proces opatrení: blikanie vonkajšieho osvetlenie vozidla bude sprevádzať signálny tón. Signál navrhnutý tak, aby prilákal okoloidúcich k vozidlu, sa líši od prenikavého zvuku typického pre poplašný systém. Súčasne sa spustí klimatizácia auta, aby znížila teplotu v interiéri na menej kritickú úroveň. V tomto okamihu sa varovné hlásenia odošlú aj na všetky chytré telefóny prepojené s rovnakým účtom Mercedes me ako vozidlo. Poslednou fázou eskalácie je notifikácia SOS call centra Mercedes-Benz a/alebo upozornenie záchrannej služby.

Bezpečnosť je najvyššou prioritou a dôraz sa kladie na prevenciu tragických nehôd, pričom systém je špeciálne nakonfigurovaný tak, aby sa zabránilo úmyselnému použitiu klimatizácie pri státí.

MB.OS – cesta vpred

Digitálne možnosti, ktoré ponúka MB.OS, sú významné a ďalekosiahle: pre vozidlá založené na platforme MMA sľubujú úroveň individualizácie, plynulej interakcie a infotainmentu, ktorá v tomto segmente ešte nebola. MB.OS pomôže značke s hviezdou pozdvihnúť digitálny zážitok a ešte intenzívnejšie ho zamerať na zákazníka. Concept CLA Class ponúka prvý pohľad. Ďalšie budú nasledovať v blízkej budúcnosti. 


 


[1] V podmienkach skutočnej jazdy môžu nastať odchýlky od certifikovaných štandardných hodnôt. Skutočné hodnoty ovplyvňujú rôzne individuálne faktory, napríklad individuálny štýl jazdy, podmienky prostredia a trasy

[2] V podmienkach skutočnej jazdy môžu nastať odchýlky od certifikovaných štandardných hodnôt. Skutočné hodnoty ovplyvňujú rôzne individuálne faktory, napríklad individuálny štýl jazdy, podmienky prostredia a trasy

[3] V podmienkach skutočnej jazdy môžu nastať odchýlky od certifikovaných štandardných hodnôt. Skutočné hodnoty ovplyvňujú rôzne individuálne faktory, napríklad individuálny štýl jazdy, podmienky prostredia a trasy

Kontakt pre médiá

Michal Žitný

Senior PR specialist
Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.
Tel.: +421 918 500 148
E-mail: [email protected]


Fotogaléria

(3487x1863px, 1.49 MB)

(4000x2250px, 1.69 MB)

(3688x1968px, 2.02 MB)

(4961x2481px, 2.31 MB)

(3840x2160px, 2.38 MB)

(4000x2250px, 2.48 MB)

(4961x2481px, 2.56 MB)

(4961x2481px, 2.57 MB)

(4000x2250px, 1.83 MB)

(4000x2250px, 2.65 MB)

(4961x2481px, 2.7 MB)

(4961x3508px, 2.72 MB)

(4000x2250px, 2.89 MB)

(4961x2481px, 2.97 MB)

(4000x2250px, 3.03 MB)

(4961x2481px, 2.7 MB)

(4961x2481px, 3.21 MB)

(4000x2250px, 3.14 MB)

(4000x2250px, 3.28 MB)

(4961x2481px, 3.42 MB)

(4961x3508px, 3.45 MB)

(4961x2481px, 3.22 MB)

(4961x3508px, 3.65 MB)

(4961x3508px, 3.86 MB)

(4961x3508px, 3.92 MB)

(4961x3508px, 4.07 MB)

(4961x2692px, 3.67 MB)

(4961x2791px, 4.2 MB)

(4961x2751px, 4.84 MB)

(4961x2791px, 5.46 MB)

(4961x2791px, 6.37 MB)

(4961x2791px, 7.59 MB)

(4961x3307px, 7.6 MB)

(4961x3308px, 9.01 MB)

(4961x2791px, 10.09 MB)

(4961x3308px, 4.47 MB)

(3308x4961px, 6.15 MB)

(4961x2790px, 6.36 MB)

(4961x3307px, 6.69 MB)

(4961x2791px, 7 MB)

(4961x2791px, 7.67 MB)

(4961x2789px, 7.71 MB)

(4961x3307px, 8.07 MB)

(4961x3307px, 8.19 MB)

(4961x3307px, 8.78 MB)

(4961x3307px, 9.12 MB)

(4961x2790px, 9.29 MB)

(4961x3307px, 7.38 MB)

(4961x3274px, 9.45 MB)

(4961x2791px, 9.73 MB)

(4961x2790px, 9.72 MB)

(4961x2791px, 9.77 MB)

(4961x2791px, 10.17 MB)

(4961x3307px, 8.33 MB)

(4961x2791px, 10.64 MB)

(4961x2791px, 9.4 MB)

(3307x4961px, 11.34 MB)

(3307x4961px, 11.54 MB)

(3307x4961px, 12.08 MB)

(3307x4961px, 12.34 MB)

(3307x4961px, 12.63 MB)

(2793x4961px, 13.63 MB)

(4961x2791px, 13.9 MB)

(4961x3307px, 18.7 MB)

(4961x4961px, 20.55 MB)