Mercedes-Benz Classic: poznámky 1/2024

12. 2. 2024

Stuttgart. Mercedes-Benz, najstarší výrobca automobilov na svete, od roku 1886 znovu a znovu objavuje automobil. Značka pritom ustavične určovala nové štandardy a prispievala k spoločenským zmenám. História spoločnosti je adekvátne bohatá na udalosti a príbehy. Tu sú stručne zhrnuté: dôležité výročia a míľniky z kroniky.

 

6. až 14. február 1954 – pred 70 rokmi

Debut modelov Mercedes-Benz 300 SL (W 198) a 190 SL (W 121) v New Yorku

  • Mercedes-Benz nadchol verejnosť na Medzinárodnej výstave motoristického športu
  • 300 SL (W 198): superšportové vozidlo odvodené od pretekárskeho automobilu
  • 190 SL (W 121): kompaktný roadster s luxusným športovým charakterom

Pred 70 rokmi na Medzinárodnej výstave motoristického športu v New Yorku značka Mercedes-Benz predstavila dva nové športové automobily. Verejnosť bola nadšená superšportovým vozidlom 300 SL s krídlovými dverami (W 198) aj športovým cestovným vozidlom 190 SL (W 121). Obidva modely vznikli na popud Maximiliana E. Hoffmana, dovozcu značky Mercedes-Benz pre východ USA. Dizajn Friedricha Geigera vytvoril typickú tvár týchto športových sériových vozidiel Mercedes-Benz. Model 300 SL s charakteristickými krídlovými dverami je odvodený od rovnomenného pretekárskeho vozidla (W 194) z roku 1952. Na trh bol uvedený v roku 1954 a stal sa ikonickým športovým vozidlom storočia. V roku 1955 nasledoval kompaktný roadster 190 SL, ktorý bol v New Yorku predstavený ako predsériový model. Na severoamerickom trhu sa stal mimoriadne úspešným modelom: do roku 1960 predstavoval model 190 SL takmer 18 percent všetkých osobných automobilov Mercedes-Benz, ktoré boli dodané do USA. Potvrdil sa tak odhad Maximiliana E. Hoffmana: Ten v roku 1953 navrhol, aby sa fascinácia luxusným športovým charakterom preniesla do kompaktného roadstera. Model 190 SL prevzal svoju techniku zo sedanov s „pontónovou“ karosériou vyššej strednej triedy (W 120). Hoffmanom bol inšpirovaný aj model 300 SL Roadster (W 198), ktorý bol predstavený v roku 1957.

 

8. až 18. marec 1934 – pred 90 rokmi

V Berlíne bol predstavený Mercedes-Benz 500 K (W 29) s osemvalcovým kompresorovým motorom

  • Premiéra na medzinárodnej výstave automobilov a motocyklov
  • Výkonné cestovné vozidlo absolútnej špičky
  • Moderný podvozok s prednou nápravou s lichobežníkovými ramenami a kyvadlovou zadnou nápravou

Na Medzinárodnej výstave automobilov a motocyklov (IAMA) v Berlíne v marci 1934 značka Mercedes-Benz predstavila model 500 K (W 29) ako výkonný a športový cestovný automobil najvyššej triedy. Vozidlo s osemvalcovým kompresorovým motorom dosahovalo výkon 74 kW (100 k), so zapnutým kompresorom 120 kW (160 k). Model 500 K bol určený pre náročných zákazníkov, ktorých koncom 20. rokov minulého storočia nadchli veľkoobjemové a výkonné vozidlá Mercedes-Benz radu S. Okrem iného sa vyznačoval moderným podvozkom s prednou nápravou s lichobežníkovými ramenami a kyvadlovou zadnou nápravou, ako aj maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Táto rýchlosť zodpovedala dôležitej hranici 100 mph. V tom čase ju dosiahlo len niekoľko športových sériových vozidiel. Do roku 1936 bolo vyrobených celkovo 354 exemplárov modelu Mercedes-Benz 500 K, pričom mnohé z nich mali individuálne prispôsobené karosérie. Tento športový luxusný automobil je dnes jedným z najvyhľadávanejších veteránov značky. Obzvlášť fascinujúce vyhotovenie modelu 500 K, špeciálny roadster si možno pozrieť v Múzeu Mercedes-Benz v miestnosti Mýtus 3: Prevratné udalosti - diesel a kompresor, 1914 až 1945.

 

4. až 14. marec 2004 – pred 20 rokmi

Premiéra SLK radu R 171 na autosalóne v Ženeve

  • Druhá generácia kompaktného roadstera s oceľovou skladacou strechou
  • SLK 55 AMG je prvý model Mercedes-Benz SLK s motorom V8
  • AIRSCARF a inovatívny mechanizmus zadného okna

Vozidlá SLK konštrukčného radu R 171 sa verejnosti predstavili na ženevskom autosalóne od 4. do 14. marca 2004. Ako prvé sa na trh dostali modely SLK 200 a SLK 350. Koncom roka nasledoval špičkový model SLK 55 AMG s výkonom 265 kW (360 k) – prvé SLK s motorom V8. Konštrukčný rad R 171 nadväzuje na úspešnú koncepciu prvého SLK konštrukčného radu R 170 ako kompaktného a šikovného športového vozidla. Jeden z jeho hlavných znakov: oceľová skladacia strecha. Roadster sa v priebehu niekoľkých sekúnd zmení na kupé. Jednou z technických noviniek konštrukčného radu R 171 je inovatívny systém AIRSCARF na vyhrievanie priestoru okolo hlavy, ktorý značka Mercedes-Benz uviedla na trh prostredníctvom modelu SLK. V stave s otvorenou strechou sa nový mechanizmus postaral o zväčšenie objemu batožinového priestoru: zadné sklo sa pri skladaní strechy otočilo okolo priečnej osi tak, aby klenutá časť okna zloženej strechy bola orientovaná smerom hore. V modeli SLK 350 mali premiéru aj nové motory V6 so štvorventilovou technikou a samostatným zapaľovaním.

 

11. až 21. marec 1954 - pred 70 rokmi

Na autosalóne v Ženeve bol predstavený model Mercedes-Benz 220 (W 180)

  • Moderný sedan s „pontónovou“ karosériou so šesťvalcovými motormi
  • Nový špičkový produkt značky Mercedes-Benz
  • Efektívna koncepcia identických dielov so štvorvalcovými sedanmi s „pontónovou“ karosériou

Nové šesťvalcové sedany s „pontónovou“ karosériou mali svoju premiéru na 24. ženevskom autosalóne (11. až 21. marca 1954). Vozidlá vyššej triedy reprezentované konštrukčnými radmi W 180, W 105 a W 128 boli vybavené modernou technikou a určovali štandardy vo svojom segmente. Už v predchádzajúcom roku boli na trh uvedené štvorvalcové modely konštrukčného radu W 120, ktorých rázvor bol menší o 170 milimetrov. Všetky vozidlá boli založené na prepracovanej koncepcii identických dielov, ktorá mala umožniť efektívnu ponuku komplexného programu osobných vozidiel. Model Mercedes-Benz 220 sa vyznačoval samonosnou karosériou v tvare pontónu, tzv. „trojpriestorovým dizajnom“. Bezpečnostná bunka pre cestujúcich vpredu a vzadu prechádza do takmer kubicky navrhnutých častí vozidla. Blatníky sú úplne integrované do karosérie. V porovnaní s rovnomenným predchodcom konštrukčného radu W 187 je Mercedes-Benz 220 „Pontón“ ľahší a aerodynamicky optimalizovaný. Zatiaľ čo predná náprava so zavesením s dvomi priečnymi ramenami a koncepciou pomocného rámu pochádzala z modelu W 120, zadná náprava mala novú konštrukciu: v sériovo vyrábanom osobnom vozidle Mercedes-Benz sa prvýkrát použila jednokĺbová kyvadlová náprava s nízkym bodom otáčania, ktorá bola vyvinutá pre pretekárske vozidlo formuly 1 konštrukčného radu W 196. Tá podstatne zvýšila bezpečnosť jazdy aj komfort.

 

30. apríl 2004 – pred 20 rokmi

Predstavenie modelu Mercedes-Benz CLK DTM AMG

  • Špičkové športové vozidlo slávilo úspechy značky v pretekárskom seriáli DTM
  • Vysokovýkonné vozidlo konštrukčného radu 209 bolo limitované na 100 kusov
  • Pôsobivé výkony aj na pretekárskej trati

Sezóna 2003 nemeckého šampionátu cestovných automobilov (DTM) bola pre značku Mercedes-Benz mimoriadne úspešná: Bernd Schneider získal svoj štvrtý titul. Značka to oslávila modelom CLK DTM AMG kupé modelového radu 209, ktorý predstavila 30. apríla 2004. Tento špičkový športový automobil s novovyvinutým podvozkom a optimalizovanou aerodynamikou bol limitovaný na 100 exemplárov a dosahoval výkon 428 kW (582 k). Cena tohto vozidla bola 236 060 eur. Vo vtedajšej ponuke osobných vozidiel značky Mercedes-Benz bol jeho 5,5-litrový motor AMG V8 druhým najvýkonnejším hnacím agregátom, pričom prvým bol motor superšportového vozidla Mercedes-Benz SLR McLaren. Maximálny krútiaci moment 800 Nm bol k dispozícii pri otáčkach 3 500/min. Vysokovýkonné kupé zrýchlilo na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosahovalo maximálnu rýchlosť 320 km/h (elektronicky obmedzená). Model CLK DTM AMG ponúkal špičkové technológie z motoristického športu a vzhľad veľmi podobný vzhľadu pretekárskeho cestovného vozidla CLK. Do jeho výbavy patrila automatická prevodovka, automatická klimatizácia, palubný počítač, elektronický systém stabilizácie ESP® a oválny volant potiahnutý jelenicou. Model CLK DTM AMG bol na slávnej trati Nordschleife na okruhu Nürburgring len o dve desatiny sekundy pomalší ako Mercedes-Benz SLR McLaren a na malom okruhu v Hockenheime ho dokonca prekonal.

 

Originálne diely Mercedes-Benz Classic

Niekoľko tisíc náhradných dielov a dielov s prirodzeným opotrebením pre Mercedes-Benz SLK konštrukčného radu R 170

  • Zameranie na funkčné komponenty a komponenty relevantné pre jazdu
  • Náhradné diely pre charakteristickú skladaciu strechu
  • Originalita a zachovanie hodnoty

V roku 1994, čiže pred 30 rokmi, značka Mercedes-Benz predstavila dve koncepčné vozidla. Tie vydláždili cestu prvému modelu SLK (R 170). Na autosalóne v Turíne bol puristický roadster vystavený od 22. apríla do 1. mája 1994. Na parížskom autosalóne od 6. do 16. októbra 1994 bol tento športový automobil predstavený s charakteristickou skladacou strechou. Model SLK konštrukčného radu R 170 sa vyrábal v rokoch 1996 až 2004, celkovo bolo vyrobených 311 222 exemplárov. Pre prvý model SLK má divízia Mercedes-Benz Classic v súčasnosti na sklade niekoľko tisíc originálnych náhradných dielov a dielov s prirodzeným opotrebením. Pozornosť sa pritom zameriava na funkčné komponenty a komponenty relevantné pre jazdu. Medzi ne patria diely pre charakteristickú skladaciu strechu, napríklad hydraulický valec (číslo obj. A 170 800 00 72), hydraulické čerpadlo (číslo obj. A 170 800 08 48), ako aj predné veko (číslo obj. A 170 790 04 40) a zadné veko (číslo obj. A 170 790 05 40). Kompletná ponuka siaha od dielov karosérie, ako je predný ľavý blatník (číslo obj. A 170 880 01 18), až po detaily ako je typový štítok „KOMPRESSOR“ pre bočnú stranu vpredu (číslo obj. A 170 817 03 15). Originálne diely divízie Mercedes-Benz Classic sú určené na údržbu a opravy, udržiavajú veterány v originálnom stave a pomáhajú zachovať ich hodnotu. Ďalšie informácie a vyhľadávanie dielov na https://teilesuche.mercedes-benz-classic.com.

 

Narodeniny

  • Pred 190 rokmi - 17. marca 1834 sa v Schorndorfe v rodine pekára narodil Gottlieb Daimler. Po vyučení za puškára tento technicky nadaný mladý muž navštevoval so štipendiom Stuttgartskú technickú univerzitu. Po zastávaní riadiacich funkcií v strojárskom priemysle si v roku 1882 založil vlastnú firmu a v Cannstatte spolu s Wilhelmom Maybachom vyvinuli vysokorýchlostný spaľovací motor. Ten v roku 1886 poháňal motorový kočiar, prvý štvorkolesový automobil na svete. Daimler zomrel v roku 1900.
  • Pred 175 rokmi – Bertha Benzová sa narodila 3. mája 1849 ako Bertha Ringerová. Táto odvážna a prezieravá manželka Carla Benza významne prispela k úspechu jeho vynálezu automobilu. Mladá žena podporovala inžiniera už v čase, keď boli zasnúbení. Ako rovnocenná partnerka neskôr aj prakticky podporovala jeho vývoj: Bertha Benzová spolu so svojimi synmi Eugenom a Richardom podnikla v roku 1888 historicky prvú diaľkovú jazdu automobilom. Táto priekopníčka mobility zomrela v Ladenburgu v roku 1944.

 

Kontakt pre médiá

Michal Žitný

Senior PR specialist
Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.
Tel.: +421 918 500 148
E-mail: [email protected]


Fotogaléria

Mercedes-Benz 220 (W 180). Sedan s „pontónovou“ karosériou so šesťvalcovým motorom bol predstavený na ženevskom autosalóne od 11. do 21. marca 1954. Titulná strana predajného prospektu z marca 1954.

(1821x1277px, 1.54 MB)

Mercedes-Benz SLK konštrukčného radu R 171. Druhá generácia kompaktného roadstera so skladacou strechou z ocele bola predstavená na ženevskom autosalóne od 4. do 14. marca 2004. Záber z jazdy spredu sprava.

(3555x2370px, 2.39 MB)

Medzinárodná výstavy automobilov a motocyklov (IAMA) v Berlíne, 8. až 18. marca 1934. Predstavenie modelu Mercedes-Benz 500 K (W 29) s osemvalcovým kompresorovým motorom.

(3292x1865px, 3 MB)

Mercedes-Benz SLK konštrukčného radu R 171. Druhá generácia kompaktného roadstera so skladacou strechou z ocele bola predstavená na ženevskom autosalóne od 4. do 14. marca 2004. . Jasne možno vidieť zadné sklo, ktorá sa otáča okolo svojej priečnej osi.

(3555x2365px, 3.28 MB)

Medzinárodná výstava motoristického športu v New Yorku, 6. až 14. februára 1954. Prezentácia modelu Mercedes-Benz 300 SL s krídlovými dverami (W 198, v popredí) a modelu 190 SL (W 121, čiastočne viditeľný, priamo za ním).

(3247x2513px, 3.55 MB)

Gottlieb Daimler, 17. marca 1834 až 6. marca 1900. Portrétna fotografia okolo roku 1890. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 19779)

(2519x3148px, 3.72 MB)

Medzinárodná výstava motoristického športu v New Yorku, 6. až 14. februára 1954. Prezentácia modelu Mercedes-Benz 300 SL s krídlovými dverami (W 198, v strede) a modelu 190 SL (W 121, za ním). (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 62043)

(2538x3305px, 3.87 MB)

Mercedes-Benz SLK konštrukčného radu R 170. Grafické znázornenie fungovania skladacej strechy. Originálne diely Mercedes-Benz Classic zahŕňajú množstvo náhradných dielov a dielov s prirodzeným opotrebením pre konštrukčný rad R 170.

(3625x2506px, 3.62 MB)

Mercedes-Benz CLK DTM AMG konštrukčného radu 209. Špičkové športové vozidlo bolo predstavené 30. apríla 2004 a slávilo úspechy značky v rámci pretekárskeho seriálu DTM. Záber z jazdy spredu sprava.

(3555x2370px, 3.84 MB)

Mercedes-Benz 220 (W 180). Sedan s „pontónovou“ karosériou so šesťvalcovým motorom bol predstavený na ženevskom autosalóne od 11. do 21. marca 1954. Exteriérový záber zľava spredu. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 68621)

(3285x2470px, 4.45 MB)

Mercedes-Benz 500 K, špeciálny roadster (W 29) z roku 1936 v Múzeu Mercedes-Benz, miestnosť Mýtus 3: Prevratné udalosti - diesel a kompresor, 1914 až 1945.

(3555x2371px, 5.74 MB)

Mercedes-Benz CLK DTM AMG konštrukčného radu 209. Špičkové športové vozidlo bolo predstavené 30. apríla 2004 a slávilo úspechy značky v rámci pretekárskeho seriálu DTM. Záber z jazdy zľava, za volantom je pretekár Klaus Ludwig.

(3555x2370px, 5.88 MB)

Bertha Benz, 3. mája 1849 až 5. mája 1944. Portrétna fotografia z roku 1870, kedy sa Bertha Ringerová zasnúbila s Carlom Benzom. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 30969)

(3579x4772px, 5.35 MB)

Mercedes-Benz SLK 200 konštrukčného radu R 170. Záber z jazdy zľava. Originálne diely Mercedes-Benz Classic zahŕňajú množstvo náhradných dielov a dielov s prirodzeným opotrebením pre konštrukčný rad R 170.

(3555x2335px, 6.5 MB)