X

Inžinieri z oblasti osobných vozidiel a Formuly 1 spojili svoje sily pri testovaní akumulátorov s pevným elektrolytom na cestách

13. 3. 2025

Stuttgart. Inžinieri Mercedes-Benz z oblasti osobných vozidiel a motoristického športu spolupracovali s inžiniermi z oblasti akumulátorových článkov, aby spoločne vyvinuli celkom nový program na testovanie akumulátorov s pevným elektrolytom. Ten po prvýkrát priniesol na cesty osobné vozidlo s akumulátormi s pevným elektrolytom. Spoločnosť Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou koncernu Mercedes-Benz Group a špecializuje sa na priekopnícke technológie vo Formule 1, a kompetenčné centrum Mercedes-Benz pre systémy akumulátorov vyvinuli celkom nový a inovatívny systém akumulátorov. Mercedes AMG HPP zabezpečuje nielen špičkový výkon na pretekárskej trati, ale dokáže tiež rýchlo preniesť technológie a know-how z Formuly 1 do projektov vysokovýkonných automobilov.

  • Bezpečnejšie, ľahšie, efektívnejšie a s dojazdom v prvom vozidle dlhším o 25 %: chemické zloženie akumulátorových článkov s pevným elektrolytom prináša vyššiu energetickú hustotu a zníženie hmotnosti, ako aj lepšiu efektívnosť a viac bezpečnosti pri jazde.
  • Výrobca automobilov Mercedes-Benz v spolupráci so spoločnosťou Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) so sídlom v meste Brixworth v Spojenom kráľovstve vyvinul a patentoval nový a inovatívny akumulátor s pevným elektrolytom.
  • Výrobca automobilov Mercedes-Benz integroval do mierne upraveného vozidla EQS akumulátor s pevným elektrolytom s článkami od severoamerickej spoločnosti Factorial Energy (Factorial), ktorá sa špecializuje na akumulátory s pevným elektrolytom.
  • Testy s novým akumulátorom s pevným elektrolytom v testovacom vozidle EQS s dojazdom viac ako 1 000 km sa na cestných komunikáciách začali vo februári 2025.

 

Po intenzívnych testoch na rôznych skúšobných stoliciach bol prototyp akumulátora s pevným elektrolytom na konci roka 2024 integrovaný do vozidla EQS. Plneelektrické vozidlo od značky Mercedes-Benz bolo vybavené všetkými potrebnými časťami príslušenstva a mierne upravené, aby bolo možné do neho zabudovať akumulátor s pevným elektrolytom. Prvé laboratórne testy boli na vozidle vykonané v Sindelfingene už na konci roka 2024 v rámci prípravy na testy na cestných komunikáciách, ktoré sa začali vo februári 2025.

 

„Vývoj akumulátora s pevným elektrolytom v automobile, ktorý určuje štandardy vo svojom segmente, zdôrazňuje naše nasadenie v oblasti inovácií a trvalej udržateľnosti. S prototypom vozidla, ktoré je vybavené touto pokrokovou technológiou, sme začali s testami na cestných komunikáciách. Tieto testy nám poskytnú dôležité poznatky pre prípadnú integráciu tejto vysokomodernej technológie akumulátorov do sériovej výroby.“

Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG. Technický riaditeľ, vedúci vývoja a nákupu

 

Technológia

Akumulátory s pevným elektrolytom sú sľubnou technológiou v oblasti elektromobility. Namiesto tekutých elektrolytov sa v nich používajú pevné elektrolyty, čo zvyšuje bezpečnosť článkov a umožňuje použitie nových anód, ako sú napríklad anódy z kovového lítia, ktoré výrazne prevyšujú možnosti obvykle používaných lítiovo-iónových článkov. V kombinácii s anódou z kovového lítia tiež umožňujú väčšiu energetickú hustotu. Technológia akumulátorov s pevným elektrolytom má potenciál zvýšiť energetickú hustotu pre akumulátory vozidiel až na 450 Wh/kg na úrovni článku, vďaka čomu dokáže zvýšiť dojazd. Pod pojmom gravimetrická energetická hustota sa označuje množstvo energie, ktoré je uložené v jednom článku akumulátora na hmotnostnú jednotku. Tento ukazovateľ je rozhodujúci pre posúdenie efektívnosti a výkonu článkov akumulátora, predovšetkým v prípadoch použitia, kedy hmotnosť zohráva kritickú rolu, ako sú napríklad elektrické vozidlá. Technológia akumulátorov s pevným elektrolytom znižuje hmotnosť akumulátora a súčasne zvyšuje bezpečnosť článkov a efektívnosť jazdy.

 

"Historický míľnik v elektrotechnickom priemysle stanoví ten výrobca, ktorý úspešne integruje lítium-kovové  akumulátory s pevným elektrolytom do platformy sériového vozidla. Tento prelom ukazuje, že technológia akumulátorov s pevným elektrolytom sa presunula z laboratória do reálnych aplikácií a stanovila nový štandard pre celý automobilový priemysel. Naša spolupráca so spoločnosťou Mercedes-Benz je dôkazom, že budúcnosť elektrických vozidiel nie je len víziou, ale už realitou."

Siyu Huang, generálna riaditeľka a spoluzakladateľka spoločnosti Factorial Energy

 

Kompetenčné centrum Mercedes-Benz pre batériové systémy vyvinulo spolu s odborníkmi na motoristický šport z HPP prototyp akumulátora s pevným elektrolytom s článkami od spoločnosti Factorial. Vďaka integrácii do osobného automobilu sú teraz možné aj testy na cestných komunikáciach. Akumulátor s pevným elektrolytom od spoločnosti Mercedes-Benz má inovatívny plávajúci nosič článkov, na ktorý už bol udelený patent. Keď je akumulátor nabitý, materiály sa rozťahujú a keď je vybitý, sťahujú sa. Zmena objemu v článkoch s pevným elektrolytom sa týka rozpínania a kontrakcie materiálov v akumulátore počas nabíjania a vybíjania. Na podporu článkov pri týchto zmenách objemu je akumulátor s pevným elektrolytom od spoločnosti Mercedes-Benz vybavený pneumatickými aktuátormi, ktoré reagujú na zmenu objemu článkov počas nabíjania a vybíjania, čo ovplyvňuje výkon a životnosť akumulátora.

Akumulátor s pevným elektrolytom vo vozidle založenom na EQS umožňuje až o 25 % väčší dojazd. Pritom hmotnosť a veľkosť je porovnateľná so štandardným akumulátorom v modely EQS. Ďalšie zvýšenie hmotnostnej efektívnosti a energetickej účinnosti sa dosahuje pasívnym chladením akumulátora. V prípade vývojového vozidla sa očakáva dojazd viac ako 1 000 km (620 míľ). Na porovnanie: model EQS 450+ (kombinovaná energetická spotreba: 19,9 – 16,3 kWh/100 km | kombinované emisie CO2: 0 g/km)1 s kapacitou akumulátora 118 kWh už teraz ponúka dojazd viac ako 800 kilometrov. 

V nasledujúcich mesiacoch bude Mercedes-Benz pokračovať v testovaní akumulátora s pevným elektrolytom a jeho celkového výkonu v elektrickom vozidle v rámci rozsiahlych laboratórnych testov a testov na cestách.

Výrobca automobilov Mercedes-Benz sa v roku 2021 spojil so spoločnosťou Factorial s cieľom vývoja novej generácie akumulátorových technológií. V lete 2024 dodala spoločnosť Factorial lítium-kovové akumulátorové články s pevným elektrolytom spoločnosti Mercedes-Benz pomocou vlastných platforiem FEST® (Factorial Electrolyte System Technology), čo predstavuje prvú zásielku B-vzoriek lítium-kovových akumulátorov s pevným elektrolytom globálnemu výrobcovi OEM.

 

Informácie o spoločnosti Mercedes AMG High Performance Powertrain Ltd.

Spoločnosť Mercedes AMG High Performance Powertrains sídli v meste Brixworth v regióne Northamptonshire. Jej mimoriadne talentovaný a ambiciózny tím pozostávajúci z viac ako 1 000 odborníkov je zodpovedný za návrh, výrobu a kontrolu pohonných jednotiek Formuly 1 a ich prevádzku počas pretekov. Obrovské úspechy boli dosiahnuté s partnerským tímom F1 Mercedes-AMG a so zákazníckymi tímami. Jej pokrokový tím pre pokročilé technológie navyše prenáša technológie a know-how z Formuly 1 do projektov a produktov vysokovýkonných automobilov, ako je Mercedes-AMG ONE (vážená kombinovaná spotreba elektriny: 47,5 kWh/100 km plus 11 l/100 km | kombinovaná spotreba paliva pri vybitom akumulátore: 15,8 l/100 km | kombinované vážené emisie CO2: 250 g/km)[1] a Mercedes-Benz Vision EQXX.Korene spoločnosti siahajú až do roku 1984 a do obdobia založenia spoločnosti Ilmor Engineering. Od roku 1995 je tím v Brixworthe v regióne Northamptonshire zodpovedný za návrh a vývoj každého motora Formuly 1, ktorý nesie logo Mercedes-Benz. V roku 2002 bola spoločnosť premenovaná na Mercedes-Ilmor Ltd a v roku 2005 sa stala 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz Group AG (vtedy Daimler AG), ktorá pôsobila pod názvom Mercedes-Benz High Performance Engines – neskôr sa jej názov zmenil na High Performance Powertrains.

 

Informácie o spoločnosti Factorial Inc.

Spoločnosť Factorial bola založená v USA, kde má svoje hlavné sídlo. Táto spoločnosť má vedúce postavenie v oblasti technológií akumulátorov s pevným elektrolytom a vyvíja riešenia, ktoré v porovnaní s bežnými lítiovo-iónovými akumulátormi ponúkajú väčší dojazd na jedno nabitie, ako aj vyššiu bezpečnosť a efektívnosť nákladov. Jej vlastné platformy pre akumulátory s pevným elektrolytom FEST® (Factorial Electrolyte System Technology) a SolsticeTM využívajú inovatívne prístupy k elektrolytom, ktoré umožňujú bezpečný a spoľahlivý výkon článkov vďaka vysokokapacitným materiálom katódy a anódy. Akumulátory s pevným elektrolytom od spoločnosti Factorial sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné bez problémov integrovať do existujúcich výrobných procesov, čím sa zabezpečí škálovateľnosť a efektívnosť. Spoločnosť uzavrela spoločné dohody o vývoji s vedúcimi globálnymi výrobcami automobilov, medzi ktorých patrí Mercedes-Benz. Ďalšie informácie nájdete na adrese www.factorialenergy.com.

 


[1] Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania WLTP (Celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké užitkové vozidlá). Uvedené rozpätia sa vzťahujú na nemecký trh. Energetická spotreba a emisie CO2 osobného motorového vozidla závisia nielen 

od efektívneho využívania paliva, príp. nosiča energie osobným motorovým vozidlom, ale aj od štýlu jazdenia a iných netechnických 

faktorov.

Zaujímavé odkazy

Kontakt pre médiá

Michal Žitný

Senior PR specialist
Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.
Tel.: +421 918 500 148
E-mail: [email protected]


Fotogaléria

(4960x2790px, 2.77 MB)

(4960x2790px, 3.02 MB)

(4960x2790px, 4.07 MB)

(4960x2790px, 4.83 MB)

(4961x2790px, 6.12 MB)

(4961x2791px, 7.04 MB)

(4961x3307px, 7.15 MB)

(4961x2791px, 7.32 MB)

(4961x2790px, 7.39 MB)

(4961x2791px, 6.83 MB)

(4961x3307px, 8.01 MB)

(4961x3307px, 8.29 MB)

(4961x3307px, 8.26 MB)

(4961x3307px, 9.06 MB)

(4961x3307px, 9.49 MB)